Magda Eggens

Idag var en dag som jag sent kommer att glömma,.

Var på skolan idag, som vanligt, men idag var det en speciellt dag för vi skulle nämligen få se på Magda Eggens. En av de få som överlevt förintelsen och koncentrationslägret i Auschwitz. Hon berättade om vad som hade hänt henne under andra världskriget, och jag har inte fattat ännu att det verkligen är sant, för det hon berättade var så otroligt obeskrivligt, finns inga ord! Om ni någon får chansen att fara och kolla på henne när hon har föredrag så ta den, det är något du inte glömmer bort i första taget, det sätter sig fast, i alla fall i mig.
Hon hade kvar sitt halsband som hon fick ha på sig under de 5 åren hon "väntade på döden" på koncentrationslägret, känslan av att hålla det går inte heller att beskriva med ord, att bara veta att hon haft på sig halsbandet hela den tiden, under alla hemska saker hon varit med om, och att hon över huvudtaget har kvar det efter alla dessa år.
Jag vet inte ens vad jag skriver längre ens, jag är så uppslukad av hennes berättelse, att det finns sådan ondska som kan döda så många personer är helt sinnes sjukt!
 
Det finns bara en ras och det är människan!



Nå väl, jag får fylla i mer av mina tankar senare, nu måste jag skynda mig iväg till emelie för att hon håller på att svälta ihjäl, ska sova där också tror jag så vi hörs imorn!

puzz!                                                                            haha

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0